hits

leke og lre igjen


Foto: Plan

Hvis du mistet absolutt alt bortsett fra dine nrmeste, hva ville du aller mest nsket deg? Denne uken hrte jeg en historie om en jente p Filippinene som sier noe veldig viktig om barns behov i katastrofer.

Jhomelyn er 12 r og bor i landsbyen Batang i et av omrdene som ble hardest rammet av tyfonen. I landsbyen mistet 90 prosent av familiene hjemmet sitt. Bare betonggulvet var igjen av Jhomelyns hus. I kjlvannet av tyfonens herjinger str hun ansikt til ansikt med en opprivende og ufattelig virkelighet preget av sorg og desperasjon. 30 mennesker av de 600 innbyggerne i den lille landsbyen er borte, og alt ligger i ruiner.

Familien til Jhomelyn klarte seg. Men hun har mistet alt hun eide i tyfonen, bortsett fra en kulepenn. Plan var den frste organisasjonen som ndde frem til Batang med telt, tepper og sanitrpakker til innbyggerne. Jhomelyn har n ftt midlertidig tak over hodet, vann og nring. Da en kollega i Plan mtte Jhomelyn og spurte henne om hva hun savner etter tyfonen, svarte hun: "Jeg savner g p skolen. Jeg nsker meg klr, husly, vann - og g p skolen igjen."

Lek og lring er et primrbehov for barn. Jeg har erfart det selv med mine egne dtre; det er i deres natur utforske ting rundt seg - bde alene og sammen med andre. Slik er det ogs med barna p Filippinene, selv om de ikke engang har trre klr eller vet nr de vil f sitt neste mltid. Barna har dessuten rett til leke. Det str faktisk i FNs barnekonvensjon at barn har rett til hvile, fritid og lek, og til delta i kunst og kulturliv.

Barn har ogs rett til utdanning. For mange p Filippinene var nettopp skolen stedet hvor de fikk leke, lre og utfolde seg i trygge omgivelser sammen med andre barn. N er alt borte. FN anslr at 80-90 prosent av skolene i hjemprovinsen til Jhomelyn, Vest-Visayas, er helt eller delvis i ruiner. De resterende skolene er brukt som evakueringssentre. Over 800 skoler og 4 500 klasserom m bygges opp igjen. Titusenvis, om ikke hundretusenvis, av barn har ftt sin skolegang og sine leker skylt bort av tyfonen.

Davina er en av Plans frivillige p Filippinene gjennom elleve r. Hun har selv barn og er n bekymret for katastrofens pvirkning p barna. "Jeg bekymrer meg mest for barna og deres muligheter for utdanning. Min eldste datter, Mary-Dell (16) har akkurat startet p college, men jeg tror hun n m avslutte skolegangen. Vi har ikke rd til sende henne p skolen og m prioritere andre ting," forklarer hun.

Mtet med en verden som har gtt i grus, har p mange mter stjlet barndommen fra barna. "De har sett ting som barn ikke burde se," forteller lederen for Plans arbeid p Filippinene, Carin van der Hor. Hun lever n i katastrofeomrdene sammen med lokalbefolkningen, og opplever hvordan katastrofen har pvirket barna. Jeg tror de fleste av oss bare kan prve forestille oss hva barn her har vrt vitne til. Vi vet ogs at de som har mistet sine omsorgspersoner, er lett bytte for kyniske menneskehandlere og svrt utsatt for trafficking.

De siste ukene har Plan arbeidet iherdig med gi barn ndhjelp og trygghet. Men vi har ogs startet opp arbeidet med gi barn mulighet til vre barn igjen. Plan-ansatte er blant annet n i Tacloban, Vest-Samar og st-Samar og vurderer kapasitet og behov for kunne starte opp midlertidige skoler. Vi har ogs etablert trygge barnesentre i omrder som er hardt rammet av tyfonen. Her har barna et trygt sted hvor de kan leke med andre barn og f omsorg og veiledning av kompetente voksne. Vi kartlegger ogs behov for traumebehandling. Plan bistr n myndighetene med srge for at barn som har opplevd traumatiske hendelser i forbindelse med tyfonen, fr den hjelpen og sttten de trenger.

En av Plans spesialister i omsorg og utvikling for barn, Beverly Bicaldo, forteller om hvordan hun og kollegaene hennes er tvunget til legge hodene i blt og vre kreative for kunne gi barna noe leke med; det er jo nesten ingenting igjen. "Vi m tenke utenfor boksen og bruke det vi kan finne for lage leker til barna. Vi jobber for f tak i materialer som er resirkulerbare og trygge for barn bruke. Det kan vre vannflasker, kartonger, gamle blader og naturlig materiale som treverk," forteller hun.

Jeg er imponert over hvordan de ved hjelp av enkle materialer som de roter frem i ruinene, n utvikler lringsmateriale, visuelle hjelpemidler og leker. Plan distribuerer ogs leker sammen med andre ndhjelpsartikler. Leker er viktig ndhjelp til barn som har mistet alt.

Barna koser seg med lekene og tryggheten de opplever p barnesentrene. Det viktige er at de fr trygghet og muligheten til leke og drive med aktiviteter igjen for f en hverdag som likner p det som fr var deres normale liv.

"For at de grufulle bildene barna har i hodene sine, skal slippe taket, m de lre leke igjen i trygge omgivelser. Fr de ikke mulighet til det, kan de f varige traumer. Men ved involvere dem i lek, gir vi dem muligheten til bli oppslukt av noe annet og lov til vre barn," forteller Beverly. Hennes innstilling og tilbakemeldinger blir jeg veldig inspirert av. Barna nsker leke - og de trenger det. Beverly viser at det er mulig gjenoppta lring og lek for barn p tross av at verden er snudd p hodet.

For meg gir leken p Filippinene et lysglimt av hp for fremtiden.


Foto: Plan

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar