hits

De gjemte og glemte barna

I verdens fattige land blir barn med funksjonsnedsettelser gjemt bort.

Du ser dem ikke ved skolepulten. Du ser dem ikke leke i gatene. I mange av verdens fattigste land ser du ikke funksjonshemmede barn i det hele tatt. Ganske enkelt fordi de gjemmes for omverdenen. Dessverre er de mest srbare av verdens fattige barn nesten ikke synlige p Norges bistandsbudsjett heller.

Et at Plans fadderbarn, elleverige Anang fra Indonesia, har bde syns- og hrselsproblemer. I flere r var han heller ikke i stand til g, og moren mtte derfor bre ham p skuldrene p vei til skolen.

I dag gr han i sjette klasse, og takket vre et Plan-prosjekt stttet av EU, har Anang n ftt rullestol slik at han kan komme seg til skolen. Lrerne inkluderes ogs i prosjektet; de har ftt opplring i hvordan de kan tilrettelegge undervisningen for barn med nedsatt funksjonsevne. Takket vre programmet har Anang ogs lrt seg st oppreist og g p egenhnd.

Det er om lag 150 millioner barn i verden i dag som lever med funksjonshemminger. Plans forskningsrapporter viser at barn med nedsatt funksjonsevne er mer utsatt for vold og overgrep enn andre barn - og de blir nektet sin rett til utdanning. Har du nedsatt funksjonsevne, er du ti ganger mer utsatt for ikke f utdanning enn andre barn.

Derfor har Plan inkludering av funksjonshemmede barn som prioritet i alle vre prosjekter. Gjennom feltarbeid har Plan ogs erfart at disse barna blir stigmatisert og gjemt bort, de er srbare for vold, underernring og sykdom. Og de stiller bakerst i ken for helsetjenester og medisinsk behandling. Gjennom vre private givere - fadderne - kan heldigvis barn som Anang bli inkludert i prosjekter som tilrettelegger for hans utfordringer.

Men det finnes dessverre for mange tilfeller der funksjonshemmede barn blir fratatt sine rettigheter.

Derfor er det trist at mennesker med funksjonshemminger har blitt sviktet av norsk bistand i snart 15 r. Andelen av norske bistandsmidler som gr til mennesker med funksjonsnedsettelser, er halvert sammenliknet med r 2000. Til tross for politisk enighet om prioritere denne gruppen mennesker har Norge sviktet ved ikke flge opp ord med handling. De er rett og slett glemt.

For Anang er situasjonen heldigvis en annen. Alle vennene hans hjelper ham rundt, dytter ham i rullestol til skolen, inn i klasserommet og hjelper ham til toalettet. Han elsker matte, og lrerne sttter ham med ta opp klasseromsundervisning p lydbnd som han spiller om og om igjen hjemme, forteller moren til Anang.

Anang skal n gjre ferdig barneskolen. Fremgangen han har vist, gir bde ham og foreldrene hp om at han kan g videre i utdanningen sin og skape seg en fremtid.

For meg er barn som Anang en stor kilde til inspirasjon - og et viktig bevis for at bistand til de barna som er vanskeligst stilt bidrar til endring. Norge som internasjonal aktr m sette funksjonshemmedes rettigheter hyere p sin agenda. Det bidrar til gi barn som Anang et framtidshp.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar