hits

Klar beskjed fra Brown og barna

Denne uken kom Gordon Brown, FNs spesialutsending for utdanning og tidligere statsminister i Storbritannia, til Oslo. Han hadde med seg et budskap om at verdens rike land m trappe opp innsatsen for at alle barn skal f utdanning. Det er godt nytt for de 57 millioner barna som ikke gr p skole.
Plan jobber for at de unge skal f komme til orde og bli hrt. P den mten kan de ta styringen over sine egne liv. Derfor br barn og unge delta og bli hrt i alle viktige sprsml omkring utdanning. Jeg var bde stolt og glad da en av vre fantastiske juniorrdgivere satt p samme scene som Gordon Brown under debatten p Litteraturhuset i Oslo p tirsdag. 18-r gamle Alexandra fra Holmlia snakket blant annet om hvor viktig det er at barn og unge selv fr delta i diskusjonen om hvordan vi p best mulig mte kan sikre god utdanning for alle.
Som den unge stemmen i det topptunge panelet illustrerte Alexandra hvorfor det er viktig med deltakelse fra barn og unge i utdanningssprsml spesielt. For det frste angr diskusjonen om utdanning aller mest dem. For det andre har barn og unge rett til bidra, og de har mye bidra med!
Forleden fikk vi en rapport fra Uganda som viser hvilken mulighet barna selv har for bedre skolehverdagen sin. Det har seg nemlig slik at antall elever som fr grunnskole i Uganda har kt voldsomt de siste rene. Men til tross for fremgangen er det fortsatt utfordringer i det ugandiske skolesystemet. Det handler frst og fremst om kvaliteten p utdanningen. En av de viktigste grunnene til det er hyt lrerfravr. 20 til 30 prosent av lrerne er borte fra skolene hver eneste dag. n skole rapporterer om et gjennomsnittlig lrerfravr p 62 prosent.
Dette har selvflgelig ogs en negativ pvirkning p elevenes oppmte. Det blir lett for dem finne grunner til ikke vre p skolen nr de aldri kan vre sikre p om lreren faktisk kommer til vre der. I snitt er 27 prosent av barna i Uganda borte fra skolen.
Plan Uganda s seg ndt til gjre noe med saken. I samarbeid med Nokia har vi gjennomfrt et pilotprosjekt ved fem skoler i Luwero-distriktet der vi utstyrte elevene med mobiltelefoner som de kunne bruke gratis til sende tekstmeldinger om lrerfravr til de lokale skolemyndighetene. Skolemyndigheten ville da kunne kontakte de fravrende lrere og be om en forklaring p hvorfor de ikke var p skolen. Som arbeidsgiver og skoleeier ville myndighetene da ogs kunne flge bedre med p hver enkelt lrers fravr. Det ga penbart lrerne ekstra motivasjon for mte opp.
Ordningen med elevenes SMS-varsling, som Plan n har arbeidet med i to og et halvt r, har gitt positive resultater bde nr det gjelder elevfravr og lrerfravr. Problemet med lrerfravr har de nesten ftt bukt med, og elevfravret er redusert med nesten 80 prosent! Det har ogs gjort at elevene lrer mer og gjr det bedre p skolen.
Halvparten av befolkningen i verdens fattigste land er under 18 r. De som utgjr tidenes strste ungdomsgenerasjon, trenger imidlertid mer enn kunne lese, skrive og regne. Skolen skal ogs vre en arena der barn og unge fr delta og forberedes p vre med utvikle samfunnet de lever i.
Bde Alexandra fra Holmlia og elevene som varsler om lrerfravr p SMS i Luwero, er eksempler p hvordan ungdom selv kan pvirke sine egne liv og sine egne muligheter. Med god hjelp fra Plan skal enda flere barn og unge f mulighet til bli hrt!
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar