hits

Havnemonopolet er gtt ut p dato

Bedriftsforbundet er partshjelp for vr medlemsbedrift Holship, som er i en langvarig strid med LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). rsaken er at Holship ikke vil skrive under NTF sin rammeavtale med havnene, som gir NTF-registrerte havnearbeidere en fortrinnsrett p lossing og lasting av alle skipene som kommer.

Tidligere denne uken kom EFTA-domstolens uttalelse til Norsk Hyesterett, som slr fast at fortrinnsretten i rammeavtalen mellom NHO og NTF strider med ES-avtalen. N blir det spennende se om Hyesterett vektlegger uttalelsen fra EFTA eller ikke. 

Bakgrunnen for konflikten
Fortrinnsretten som legger grunnlaget for havnemonopolet p lossing og lasting har besttt i over 100 r. Denne retten ble nedfelt i Den internasjonale arbeidsorganisasjonens (ILO) konvensjon i 1973 og ble gjort gjeldende i Norge i 1975. I dag er fortrinnsretten nedfelt i to tariffavtaler: Rammeavtalen for havnene (de 13 store i sr/st) og Sr og Nord-Norgeavtalen (13 sm i vest og nord). Avtalen sier at det kun er lov med ett lossekontor i hver offentlig havn. Disse kontorene dikterer prisene og betingelser for alle som bruker havnen.

Holship som holder til i Drammen havn, har i dag en tariffavtale med Norsk Arbeidsmandsforbund i LO (NAF). De nsker ikke benytte NTF sine ansatte for drive med losse og lastearbeid av egne skip.NTF vil likevel presse Holship til inng rammeavtalen de har med havnene, slik at fortrinnsretten opprettholdes. 

Fortrinnsretten er skadelig for konkurransen 
Fortrinnsretten i dagens tariffavtale beskytter kun en gruppe arbeidstakere og er et hinder for fri etablering og konkurranse p like vilkr. Det er fortrinnsretten Holship og Bedriftsforbundet nsker fjerne, ikke retten til kreve tariffavtale eller benytte boikott og streik for oppn dette.

Fortrinnsretten er lite effektiv, konkurransevridende og det skaper monopoltilstander nr det kun er en aktr som har enerett p laste og lossearbeidet. Litt forenklet kunne man sammenlignet det med at Avinors ansatte var de eneste som skulle f ekspedere frakt p norske flyplasser og at SAS og Wider ikke skulle f bruke egne folk til dette.

P grunn av fortrinnsretten m skipene ligge ut over fjorden i pvente av at lossekontoret har tid. Rederne m dessuten akseptere de prisene lossekontoret krever og hvor mange mann lossingen trenger. Konsekvensene er uansett mindre gods over havnene og mer gods p overbelastede veier. En uheldig virkning ettersom kystveien er den beste p alle omrder. Lokalt nringsliv fr ikke den effektive import- og eksporthavnen de fortjener. 

Davids kamp mot Goliat
Det har vrt en lang prosess for Bedriftsforbundet og spesielt vrt medlem Holship, som har sttt i denne stormen i over tre r. Bde Tingretten og Lagmannsretten dmte i favr av havnearbeiderne. Som om ikke det var nok, valgte Regjeringsadvokaten involvere seg i konflikten p havnearbeidernes side. 

Lille Holship og Bedriftsforbundet har til tross for motstand fra LO og Regjeringsadvokaten valgt ta en prinsipielt kamp for organisasjonsfriheten og mot havnemonopolet. Hvis Hyesterett legger EFTA-dommen til grunn, vil det 100 r gamle havnemonopolet opphre. Det ville vrt en formidabel seier for lokalt nringsliv som er avhengig av en effektiv import- og eksporthavn og organisasjonsfriheten sikrer alle retten til organisere seg der man nsker. 
    

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar